onsdag 22 februari 2017

Min svaga länk och brist.


Min brist och svaga länk kan vara att jag håller på med din brist och svaga länk.

Vad jag nu skall förmedla till dig är egentligen något som är så självklart att det inte skall behöva förmedlas, men jag gör det ändå för jag upplever att det inte är så självklart trots enkelheten i det.
Jag känner helt enkelt att jag måste få detta ur mitt huvud och då jag är dålig på att få ut det väsentliga i muntlig form väljer jag att skriva några rader istället.
Vi människor är väldigt snabba på att lyfta fram andra människors brister och svagheter istället för att fokusera på vad andra människor faktiskt istället gör riktigt bra. Ibland är det såklart befogat att lyfta fram dessa brister för att få till en förändring på något som fungerar lite sämre, men vad som så ofta glöms av är att först rannsaka sig själv och sina egna brister och svagheter först, innan man går vidare. För faktum är att jag kanske håller på att utföra just dina brister och svagheter och därmed inte hunnit med att utföra mina egna sysslor på bästa tänkbara sätt ännu. Detta gäller inte bara på arbetsplatsen utan överallt där människor vistas. I skolan, i hemmet och på fotbollsträningen och så vidare.
Vad jag vill få fram är det enkla att vi alla är olika och unika. Låter som en klyscha, jag vet, men så är det och om man som familj, arbetslag eller fotbollslag har ett gemensamt mål framför sig är det därför till fördel att man respekterar varandras olikheter och med detta ser styrkor i stället för brister och svagheter. Om alla gör det man själv är duktig på och verkligen gör detta fullt ut, så bör man enligt mig och min erfarenhet nå målet mycket snabbare än när man blir den där personen som gnäller om brister och likt en broms saktar ner farten mot målet. Eftersom detta ofta gör att personen blir ledsen och även tappar en bit av sin självkänsla och ork på vägen vid inbromsningen. Hur skall denne sedan snabbt resa sig och få kraften till att nå målet på ett gott och effektiv sätt? Han eller hon kommer troligen klara av det men det har med all sannolikhet tagit längre tid. För det är inte alltid så lätt att snabbt förstå varför man bromsas in när man först försöker utföra någon annans brist innan man siktar in siktet mot sina egna.
Så vad jag vill få fram här är att vi människor, jag, du och alla andra måste bli mycket snällare mot varandra och inte "bara" fokusera på de där sakerna som är brister hos någon annan. Utan istället lyfter fram och riktar ögonen mot det din fru, arbetskamrat, målvakt, chef, samordnare faktiskt utför bra och fokusera på det. Det andra som halkar efter är säkert någon annan i familjen eller teamet duktig på?

Inga kommentarer: