måndag 6 mars 2017

Gör det du säger att du skall göra eller säg inte att du skall göra det.



Visst får man känslan till sig ibland att det känns som man blir sviken av allt möjligt. Det kan vara någon pedagog i skolan som sviker. Det kan vara chefen på jobbet som sviker. Det kan vara politiker som bryter vallöften och sviker. Fotbollslaget eller tränaren sviker. Sin partner sviker också. Samhället, ja hela världen sviker en. Alla möjliga människor sviker.

Men handen på hjärtat kära läsare. Vem sviker dig själv mer än just du själv? Du själv sviker dig själv ständigt. Gång på gång bryter man sitt ord mot sig själv. Jag skall börja träna. Jag skall gå ner i vikt. Jag skall minsann gå upp i vikt. Jag skall sluta röka, dricka eller snusa. Jag skall börja umgås mycket mer med barnen. Vi skall åka pulka när snön kommer eller leka i sandlådan när snön försvinner. Jag skall sluta ta min fru förgiven. Jag skall fixa en två mans uppgift på jobbet själv. Detta är bara några exempel tagna ur luften. Man vet ju själv vilka saker man lägger fram att man skall göra.

 När man nu börjar fundera på detta är jag säker på att även du säger saker som du sedan inte levererar. Du sviker dig själv. Oftare än vad någon annan sviker dig. Sluta med det! Sluta ljug och svik dig själv. Detta försämrar ju din självkänsla. Är övertygad om att du vill vistas med människor som inte sviker dig. Du vill kunna lita på din medmänniskor. Men varför skall du ställa dessa krav och förväntningar på dem när du gång på gång sviker dig själv. Då kan du ju inte ens lita på dig själv. Kan du ens tycka om dig själv? Ja, jag skrev ju om självkänslan. Den måste ju påverkas såklart.

Så kära vän, chef, politiker pedagog, världen, samhället, kära fru eller JAG själv, börja utföra det du säger att du skall utföra. Eller sluta säg att du skall utföra saker som du vet att du inte kommer att utföra! Då kommer känslan av att känna sig sviken minska. Du kommer må bättre. Självkänslan stärks.

// Må gott kompisar!

Inga kommentarer: