fredag 6 oktober 2017

Hjälpmedel mot prestationsångest.


Jag har tidigare i bloggen varit inne på och skrivit om den prestationsångest jag burit på under hela mitt liv. Den har följt mig under alla år och ju mer jag har levererat i olika sysslor desto större och allt tyngre har ångesten blivit för mig. Vill ju hela tiden leva upp till förväntningarna. Det gick ju så bra sist och då skall det gå lika bra om inte bättre till nästa gång. Så har det rullat på.
 Ni förstår säkert att detta skapar en otroligt stor inre stress för mig. Jag försöker såklart göra allt för att dölja detta. Vill ju bara vara glad, sprida glädje och skratt omkring mig. Ibland kommer dock verkligheten ifatt mig. Jag börjar fundera på varför jag inte är lika lycklig och positiv som min fasad utåt visar. Då uppdagas det snabbt för mig att mitt inre, oro och den ångest jag känner beror på förväntningar och prestationsångest. Denna ångest är inte lätt att bota med några läkemedel. Jag måste helt enkelt lära mig att tänka om och på något sätt nå mitt inre för att kunna påverka detta till att tänka och agera på ett annat sätt.

 I detta skede började jag googla efter tänkbar behandlingsmetoder. Jag sökte på prestationsångest. Det var då jag hittade något som jag tyckte verkade intressant. Jag fastnade för hypnos. Förstår att jag tappar många läsare nu som tänker att sånt hokus pokus är inget för mig och klickar sig vidare ut ur min blogg. Jag har full förståelse för det. Min fru Sandra är en av dem som inte är mottaglig för sådant. Men för mig har detta blivit lite av en vändpunkt. Fakta är dock att prestationsångest som all annan ångest har med sitt inre psyke att göra och därmed tycker och anser jag att bästa botemedlet mot detta är att på något sätt komma in i sitt undermedvetna och påverka detta till nytänk och ett nytt sätt att agera framöver. Då kan hypnos och meditation vara ett grymt och effektivt medel att testa. Jag skriver kan eftersom människor likt min fru inte är öppna för detta. Kanske tycker det är löjligt. Rent av lite skamligt. Tänk om någon ser mig eller får reda på att jag håller på med sådant "trams".

Åter till mig. Vad fann jag då på google som har blivit lite av en vändpunkt för mig?
Jag hittade denna länk:
Aldrig mer prestationsångest.

Perfekt tänkte jag när jag läste om det. En ljudfil som jag kan ladda hem efter några slantars betalning. Då kan jag ju lyssna till hypnosen gång efter gång. Åter och åter igen. Tillslut kommer jag säkert utan att knappt tänka på det att blivit påverkad av den. Jag slipper att träffa en fysisk person. Under en hypnos kommer jag ändå oftast bli tillbedd att blunda och då också bara höra dennes röst som talar till mig. Jag tvekade inte så länge. Tänkte att 200 kr. är ju inte mycket att förlora om det är en behandling som fungerar på mig. Jag beställde och har faktiskt blivit överraskad på denna ljudfils påverkan av mitt inre. Bör dock säga att första gången jag lyssnade till den tyckte att det var självklara ord jag fick lyssna på. Har jag betalat för något jag redan vet och är självklart? Vilket lureri. Fast jag har nu lyssnat på samma fil 15-20 gånger och vet nu att det var dessa självklara ord som jag behövde höra för att kunna bryta mitt inre tankemönster som så länge ställt till besvär för mig. Behövde helt enkelt börja om från grunden. Ungefär som om du skadat ett ben och behövt amputera benet på nytt fått lära dig att gå igen med en protes. Man måste träna. Flera gånger. Likaså är det med denna hypnos ljudfil. Jag gick till och hemma hemma vid vaket tillstånd och lyssnade på den samtidigt som jag gjorde annat som en ljudbok. Orden som Malte Lange läste upp fastnade i mitt sinne.

Skall nu försöka förklara hyfsat kortfattat vad just denna hypnos fick mig att inse:




Tänk om? Hoppas jag inte säger eller gör si eller så. Vad kommer människorna i min närhet säga och tycka?
Dessa inledande frågor och tankar måste jag lära mig att lägga åt sidan inför den kommande aktivitet som stundar mig. Bort med dem bara. Det skall inte få styra aktiviteten som du skall utföra.
Det är istället just aktiviteten som jag skall lägga mitt fokus på. Jag skall bli ett med den aktiviteten. Jag är aktiviteten. Allt det andra runt omkring skall bort. Var lugn och sprid lugn.
Mina instinkter och mitt undermedvetna kommer styra mig till rätt agerande. Min kropp vet vad som skall göras och den styr mig. Inte någon annan! Känn dig fri!

Tänk likt en tunnel du skall åka eller gå igenom. Det enda fokus jag skall ha är att ta mig igenom denna tunnel från start till mål. Det på utsidan kan jag inte se när jag befinner mig i tunneln. Det märker jag först när aktiviteten är över och jag kommer ut från tunneln igen och möter ljuset.

Då är aktiviteten över och jag kan mottaga miljön omkring mig igen. Jag kan själv summera hur jag lyckades med aktiviteten och först nu ta till mig andra människors åsikter och tankar i min närhet. Vad tyckte dem om mitt resultat på den utförda aktiviteten?

Då skall jag komma ihåg:

- Det finns inga misstag eller misslyckande. Det är bara hjälpmedel till nästa gång, jag utför samma aktivitet. Men jag skall försöka tänka varje gång jag utför samma aktivitet, att det är första gången jag utför den! Detta för att inte bygga upp förväntningar och onödig press på hur det gick förra gången den utfördes.
Detta tänk kan man använda sig i alla aktiviteter man skall utföra. På jobbet, under fotbollsmatchen, den muntliga redovisningen och i hemmets alla aktiviteter. Gör aktiviteten först. Ha fokus på bara den. Släpp allt det andra. Känn dig fri. Först när du är klar med aktiviteten kan du lyssna till externa åsikter.

Hoppas nu att detta kan påverka någon. Om inte så tackar jag bara för att ni tagit er igenom mitt inlägg i bloggen och nu lärt er något mer om mig som Fredrik.

Ha det gott!

1 kommentar:

Cecilia sa...

Vad spännande, jag blev nyfiken. Har också lite av detta dilemma. Jag tänker att det är mycket mänskligt.