fredag 16 juni 2017

Tacksamhet.

"Jag tackar hemma. Jag tackar borta. Jag säger tack det får man aldrig glömma. När man är liten och man är stor så skall man tacka det säger mor..."

Ovan är några textrader ur en sång som min syster fick lära sig i skolan. Dessa rader har sedan funnits kvar i mitt huvud och bubblar som ett mantra lite då och då. 
Troligen påverkar dessa rader mig mycket mer än vad jag till en början bara kunde ana. 

Det är ju självklart med att säga tack. Det skall ju bara ske utan tanke när man får något. Likt en reflex. Ba-dooomm, så tar man bort näven från spisplattan när den varm.

Det här med tacksamhet är roten som jag ser det till välmående och god hälsa.
När det ena efter det andra problemet uppdagas i sin vardag är det inte lätt att få en känsla av tacksamhet. Men kan man inte känna tacksamhet så känner man heller ingen glädje. Eller så minskar iallafall glädjen markant då tacksamhet och glädje går hand i hand. 
Därför är det så viktigt att varje dag fokusera på saker som gör att man känner tacksamhet. 

Det finns saker varje dag som man skall vara tacksam för. Det gäller bara att leta efter dessa saker och fokusera på det istället för att lägga fokuset på alla problem som dyker upp hela tiden. Problemen kommer ändå att lösas på bästa tänkbara sätt. Inte sant?
Så helt klart mycket bättre att tänka på det som gör att man känner tacksamhet. Det ger mer glädje i min vardag. I mitt liv.

Att vara mer tacksam leder till att man blir mindre ensam eftersom man är mer förlåtande och förstående som individ. Även mer närvarande och stresstålig.
Vem vill inte ha en vän med de egenskaperna? Precis som du förstår kommer du även genom visa tacksamhet finna vänner som drar sig till dig. Du har gjort något bra som får personer att lockas till dig. Du har gett dem tacksamhet för att de gjort något för dig. Då kommer även dem ge dig tacksamhet tillbaka. Så var lyhörd och känn och förstå ditt eget värde. 
Bli mer uppskattande mot dig själv. Du har många omkring dig som är mycket tacksamma för allt du gör.

Slutligen, jag är så tacksam att du läst detta!



Inga kommentarer: